În timp ce SRI și SIE se fac că fac siguranță națională, Viktor Orban pompează milioane de euro pentru imperiul său mediatic din Ardeal. FIDESZ a cam pus șaua pe iapa grasă, UDMR

Conform site-ului atlaszo.ro, săptămâna trecută, Guvernul ungar a acordat un sprijin de 1,9 miliarde forinți pentru Asociația „Erdélyi Médiatér” după ce nu demult i-a mai introdus în teșcherea 1,45 miliarde forinți. Practic, în timp ce SRI și SIE se fac că fac siguranță națională, practic Orban a mai dat săptămâna trecută încă 6 milioane de euro pentru imperiul său mediatic din Ardeal. Ca să nu-și mai frământe neuronii cei de la SRI și SIE, le spunem noi că interesant în aceste “sponsorizări”, pentru “modernizarea mass-media maghiară din Transilvania și din Bazinul Carpatic”, e omul cheie, Demeter Szilárd (foto), fost cărăuș de geantă a lui Laszlo Tőkés, acum “băiat deștept” în curtea lui Viktor Orban („ambasadorul neoficial al Asociației Erdélyi Médiatér Egyesülett”), cel care, după ce le-a dat “plăcuțe suedeze” celor din UDMR în vremea când era la EMNP, acum s-a supersupraîmprietenit cu ștabii acestei struțo-cămile politico-culturale.

CITEȘTE ȘI: Cum invadeaza FINANCIAR Ungaria Ardealul, in timp ce SRI si SIE dorm. În 2017, Guvernul lui Victor Orban a sprijinit organizațiile maghiare transilvănene cu mai mult de 100 milioane euro

“Dar cum rămâne cu transformarea majoră și modernizarea mass-media maghiară din Transilvania și din Bazinul Carpatic?” – se întreabă autorul materialului tradus de colegul nostru Emil Kovacs. Și-și răspunde: “Dacă numărul companiilor care apar în jurul asociației este mare, atunci suntem martorii unei povești de succes în bazinul carpatic”.

Un real succes cu adevărat: Ungaria pompează în presa locală și regională de limbă maghiară din Ardeal milioane de euro – cu precădere în preajma campaniilor electorale, să sune bine trompetele UDMR pentru comunitatea maghiară pentru care, de altfel, această struțo-cămilă politico-asociativă nu face mai nimic între campanii. Între timp, Guvernul român, indiferent de culoarea politică, își bate joc de presa locală (din toată țara, nu numai din Ardeal) și pompează doar impredictibilitate fiscală în conturile firmelor editoare.

Conform sursei citate, mass media de limbă maghiară a primit deja, în decembrie 2017, 1,45 miliarde de forinți (aprox. 4,5 milioane euro). Iar săptămâna trecută, pe 20 martie, Viktor Orban, premierul Ungariei, a mai dat Asociației „Erdélyi Médiatér” suma de 1,9 miliarde HUF (6 milioane EUR).

Prin hotărârea 1148/2019 (III.20), banii s-au dat în scopul „sprijinirii funcționării mass-media maghiare din bazinul carpatic”. “Banii se vor da în două tranșe de câte 950 de milioane de forinți prin asociația Bethlen Gábor”.

Dar, se întreabă autorul materialului: “pe ce s-au cheltuit cei 1,47 miliarde de forinți dați în 2017?” MISTER. Că “Ministerul Resurselor Umane (EMMI) a refuzat să emită un plan de costuri detaliate, un program profesional și un raport, precum și o contabilitate financiară. Justificarea? În decembrie 2018, beneficiarul a solicitat o modificare a documentului, modificarea contractului fiind în curs de desfășurare și înca nu s-au luat anumite hotărâri care ar putea influența pe viitor acest contract”.

WTF?

Păi NICI DIN CONTRACT NU REIESE PE CE S-AU CHELTUIE BANII. Nici pe cel din 2017, cu atât mai puțin pe cel din 2019 (pe care nici nu l-am văzut). Ca o paranteză, DACĂ înte ei, maghiarii, nu există transparență, REALIZAȚI CAM CE RĂSPUNS ÎN DOI PERI AM PRIMIT NOI, cei de la Ziar de Cluj, CÂND AM ÎNTREBAT DE ACEȘTI BANI (că sunt mai mulți bani veniți din Ungaria în Ardeal, pe diverse filiere)!

CITEȘTE ȘI: Înalții prelați ai Bisericii Reformate din Ardeal nu dau socoteală nimănui când sunt întrebați pe ce au cheltuit 90 mil. euro de la Guvernul Ungariei. Legile din România nu sunt valabile pentru bani maghiari

“Anterior, în martie 2018, nu am primit nici un răspuns la solicitările noastre – de fapt, cu câteva săptămâni mai devreme, EMMI a emis un contract cu Asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett, care nu include detalii cu privire pe ce anume se cheltuie banii”.

Dar, de ce se interesează autorul materialului cu privire la sprijinul primit de Asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett de la Guvernul Ungariei? Că prea e purceaua moartă în coteț!

Cică “necunoscuta pagină Foter.ro, care este sprijinită de asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett a primit, în decembrie 2017, astronomica sumă de 1,45 miliarde de forinți, adică 4,5 milioane de euro. La care se adaugă suma de 1,9 miliarde de forinți primită săptămâna trecută. Ca și comparație, înainte (să-I pună guvernul maghiar mâna pe cap – n. red.) Foter.ro primea anual 120.000 euro, iar Szekelyhon.ro și Maszol.ro, în jur de 180.000 euro”. Și ca să fie totul mai frumos, trebuie precizat că cea mai mare firmă de media maghiara din Ardeal, „Udvarhelyi Híradó Kft.”, este în insolvență. Banii să fie chiar pentru salvarea acesteia din insolvență?

Cică anul 2018, “a fost anul achizițiilor”

Din punctul de vedere al sursei citate, este evident faptul că, “în urma unei injecții atât de spectaculoase de capital” “organizațiile mass media din cadrul Asociației Erdélyi Médiatér Egyesülett nu s-au mișcat deloc la fel de spectaculos”. Nici ca îmbunătățiri tehnice, nici ca și conținut. Mai mult, “parcă entuziasmul jurnaliștilor este pe o linied escrescatoare”. Pe așa o abundență, de ce oare?

Păi, susține sursa citată singurul lucru CERT este că “în jurul Asociației s-a construit un mic imperiu de firme”.

“În lipsa unor documente oficiale ne rezumăm la datele companiei și la declarațiile directorului de dezvoltare Szőke László, care încă nu ne-a răspuns la anumite întrebari pe care i le-am adresat”.

Pe 8 ianuarie 2018, firma Prima Press Kft din Odorhei (orășelul care a “născut” în anii 90 cel mai mare lanț de tipografii din secuime, tot pe banii guvernului Ungariei – n. red.), care deținea un post micuț de radio, a preluat de la Udvarhelyi Híradó Kft. (care era în insolvență): Vásárhelyi Hírlap, az Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap és a Gyergyói Hírlap, portalul Székelyhon, ziarul național Kronika și sute de angajați ai Udvarhelyi Híradó Kft.

“Pe data de 8 ianuarie, încă nu exista nici o legătură oficială între Prima Press Kft. și Asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett. Potrivit Monitorului Oficial, compania va trebui să aștepte până pe 26 ianuarie pentru ca asociația să achiziționeze o participație de 4,7% (după ce și-a crescut capitalul) de la persoana János László, un om de afaceri local care deține Arkum Invest Kft. Două săptămâni mai târziu, în data de 8 februarie, Asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett a achiziționat pe deplin Prima Press Kft. Tot în februarie 2018, Centrul nonprofit de Suport al Serviciilor Media, este înregistrat în Ungaria. Fondatorul companiei este dr. Korda Éva Judit. În mai 2018, a fost înființat Transversum Kft. – fondatorii sunt Centrul de Suport al Serviciilor Media din Ungaria (MMTK) și Asociația Erdélyi Médiatér Egyesülett. Această societate este responsabilă de afacerile financiare, economice, cu personalul și juridice ale holdingului; este responsabilă de conducerea companiilor, precum și de manageriatul de active și conduce și agenția de publicitate a grupului”.

De ce ar fi trebuit să fie SRI și SIE atenți la acești bani? Că, în frenezia lor, cei care-i manageriază au acaparat și un proiect de la JOBBIK.

“În mai 2018 a fost înființată Varjúvár Kiadó Kft., fondatorii acesteia fiind Centrul de Suport al Serviciilor Media din Ungaria și Asociația Erdélyi Médiatér Egyesület. Potrivit declarațiilor lui László Szoke, această companie este responsabilă de proiectele care nu au avut o companie editoare distinctă (Előretolt Helyőrség, Nőileg, Nethuszár, Székelyföld.ma), precum și de Editura Varjúvár care operează atelierul de documentare și investigație a portofoliilor DOM, care face revistele Székelyhon și Kilátó. Grupul publică Előretolt Helyőrség, revistă literară lunară, o nouă publicație Nőileg (o revistă pentru femei), revista pemtru copii Cimbora, site-ul cimbora.net și alte două site-uri mai mici: Nethuszar și Székelyföld.ma. Székelyföld.ma era aproapiată de Jobbik. Ziare asociate au devenit Háromszék, Székely Hírmondó, Nyugati Jelen, Brassói Lapok. La începutul lunii august, a fost făcută o majorare de capital la Agotika Kft., care operează Fresh FM din Sfântul Gheorghe, astfel încât Asociația Erdélyi Médiatér Egyesület și Prima Press Ltd. au devenit proprietari. Fosta proprietară, Petroczki Judit Ágota a ieșit din firmă în 20 august.”

Din declarațiile lui László Szőke, se pare că și Mix FM, din Gheorgheni, Televiziunea Fény TV și Kelet Info Kft (SRL) au ajuns în portofoliul lui Viktor Orban.

De remarcat faptul că, din august 2018, László Szőke a devenit director de dezvoltare al portofoliului media. O poziție care sună frumos, dar este mai mult reprezentativă. Conform sursei citate, managementul Prima Press Ltd. a fost preluat de un fost jurnalist și antreprenor din Odorhei, Imre Zilahi. De asemenea, Zilahi a devenit Director General al Agotika Invest Kft. și Transversum Kft. Áron Győrfi, este director la MMTK, iar la Varjúvár Kiadó Kft director este István Horváth.

În rest, editorial, cea mai mare schimbare a fost că cele patru ziare locale (Vásárhelyi Hírlap, Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap si Gyergyói Hírlap) au fost „topite” într-un ziar colorat de 12 pagini numit Székelyhon. Adică un spanac neconsistent din care lipsesc subiectele și informațiile locale.

Potrivit declarațiilor lui László Szoke, în curând se va introduce un sistem unificat de guvernanță corporativă (ERP), iar technica de lucru în sistemul unificat mass media a fost modernizată, devenind o bază de date actualizată de presă pe Ardeal.

“Si asta-i doar inceputul…” – susține László Szoke (foto).

La final, să dăm niște vești triste pentru frații maghiari care nu sunt în grațiile UDMR (opiniile mele personale, în care poate mai și greșesc, că om sunt și nu prea mă pricep la mânării politice maghiare; însă mă bazez pe dâmbovițarea udemereului):

1. UDMR i-a papaglit pe MPP și EMNP cu lista EP și până la urmă le-a tras o țeapă epică și totală;

2. DSz pare că a greblat deja 10.5 milioane de EUR de la FIDESZ pentru Concernul media al acesteia în Transilvania;

3. DSz, care e omuleț plătit de FIDESZ, s-a făcut zilele acestea megaprietenul ștabilor UDMR (asta cu toate că, ani de zile, i-a tăvălit în sos de limbă. Dar acum, na, dacă linia de partid o cere, bucuroși le-om duce toate);

4. Devine predictibil faptul că, pe baza celor de mai sus, concernul media descris are să servească nu numai FIDESZ-ul ci și UDMR-ul. Previzibil, EMNP și MPP au să rămână pe din afara pieței mass media din Ardeal și pot să-și facă știrile pe A4 alb negru tras la xerox și lipit pe stâpi lângă acelea cu “schimb țiglă pe case“ și “sap fântâni”.

5. Practic, partidul unic, FIDESZ, își „fideslizează” filiala transilvană, pe numele ei UDMR.

Știu, EMNP e creația de facto a FIDESZ. Dar, acum că FIDESZ a reușit să-i înlănțuie financiar pe cei din UDMR, EMNP e doar o investiție din trecut, o gloabă moartă care este lăsată să moară de foame, să fie făcută salam. Oricum au pus șaua pe iapa mai grasă!

Despre restul banilor, puteți afla mai multe din materialul video (să nu se înțeleagă greșit, să-și primească banii, dar să facă lucruri bune, nu blestemății):

Reclame
Acest articol a fost publicat în Ghinion 100%. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.