O DESCOPERIRE ARHEOLOGICĂ VECHE DE TREI ANI DEVINE ŞTIRE DE SENZAŢIE ÎN ULTIMELE ZILE! CRONICA UNUI FALS MEDIATIC (Cum umblă Piso cu tencuiala vopsită)

de Alexandru Diaconescu

PRECIZARE: În ruinele Sarmizegetusei romane, la vest de „forul lui Traian”, se găseşte o structură impresionantă de zidărie, despre care cei ce o dezvelesc acum (profesorul clujean Ioan Piso şi emulul său bucureştean muzeograful Ovidiu Ţentea) cred că ar fi un templu al divinităţii palmirene Yarhibol (în realitate este fundaţia unei fântâni publice monumentale). Blocul de zidărie este aşezat deasupra unei locuinţe de sec. II, demolată în vederea realizării structurii în cauză. În cadrul acestei locuinţe a fost descoperită o încăpere, numită convenţional „camera L”, unde s-au mai păstrat pe pereţi fragmente de tencuială pictată, lucru firesc într-un sit roman.

Patrimoniul Sarmizegetusei ar trebui conservat. Și măcar cu simple panouri care să reconstituie pentru vizitatori modul în care arăta pe vremea romanilor această bijuterie a Daciei Felix. (Sursa: lucrare personală – FORURILE SARMIZEGETUSEI, O PLIMBARE IMAGINARĂ PRIN CENTRUL POLITICO-ADMINISTRATIV AL MICII ROME DE LA POALELE RETEZATULUI)

MAREA ŞTIRE: Dar iată că brusc, la fârşitul săptămânii trecute descoperirea devine ştire de senzaţie. Tonul l-a dat ziarul clujean Făclia de vineri 22 iulie, unde se poate citi un reportaj amplu ilustrat, care deplânge lipsa de fonduri a cercetătorilor, care nu lucrează decât cu voluntari străini şi studenţi hrăniţi de autorităţile locale. În pofida acestor vicisitudini profesorul Piso anunţă triumfător o mare descoperire. Citez din ziarul Făclia: „Pe pereţii accesibili ai acestei încăperi am găsit cîţiva metri pătraţi de frescă, iar din dărîmătură am scos bucăţi mari de tencuială pictată. Din ce ne-am putut da seama până acum, fresca este realizată în culori foarte vii şi reprezintă elemente vegetale, dar şi alte motive, pe care trebuie să le mai identificăm. Dintre toate descoperirile arheologice, fresca este cea mai sensibilă şi mai supusă degradării. L-am chemat imediat pe dl Sabin Grapini, specialistul în domeniu de la Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei, am anunţat-o pe d-na Liliana Ţolaş, directoarea muzeului din Deva, şi pe dl secretar de stat Vasile Timiş, am luat legătura cu Comisia Naţională a Monumentelor şi Siturilor Istorice şi am cerut sprijin chiar şi poliţiei locale. Nu avem voie să omitem nimic şi nici să facem vreo greşeală. După părerea noastră, fresca nu poate fi conservată la faţa locului, fiindcă s-ar afla în permanent pericol, ci în muzeul din Sarmizegetusa”. În consecinţă I. Piso solicită fonduri speciale şi nu pierde ocazia să se răfuiască cu cei care gestionează „defectuos” banul public. Ştirea a fost reluată de mai multe ziare şi – dovedindu-se “senzaţională” – a ajuns chiar şi pe micile ecrane. Iată ce declară marţi, 26 iulie pe postul Realitatea TV acelaşi I. Piso: „Pe pereţii acestei locuinţe am găsit frescă romană, pictură murală, parţial pe perete, parţial căzută şi am chemat specialiştii în acest domeniu şi căutăm să salvăm această frescă. Soluţia e desprinderea ei de pe perete şi restaurarea în laborator şi apoi expunerea în muzeul din Sarmizegetusa”, a spus prof. dr. Ioan Piso, coordonatorul lucrărilor de la Sarmizegetusa, pentru REALITATEA.NET.

ADEVĂRUL: De fapt fresca fusese descoperită încă din anul 2008, dar lucrările au fost oprite şi încăperea a fost reacoperită cu pământ pentru o conservare de moment. Dovada poate fi găsită și în comunicatul AGERPRES din 28 august 2008, din care citez: „Sub templu, arheologii au găsit o cameră subterană în care, pe o inălţime de un metru, s-a păstrat pictura interioară. După cunoştinţa noastră, în prezent, pictura are caracter de unicat. Pictura interioara este extrem de frumoasă şi bine păstrată, până la înălţimea de un metru. Rezultatele recompunerii acestei picturi, în urma procesului de conservare şi reconstituire pe calculator, vor aduce, probabil, aspecte relevante”, a spus prof. Ovidiu Ţentea, arheolog la Muzeul Naţional de Istorie al României, care coordonează săpăturile la templul lui Iarhibol”. Şi mai explicit este raportul arheologic pe anul 2008, publicat în Cronica cercetărilor arheologice. Campania 2008, Târgovişte 2009, sub. nr. curent 78. La p. 191 (capitolul intitulat „Templul lui Yarhibol”), I. Piso şi O. Ţentea scriau: „În camera L …. de la înălţimea de 90-95 cm (faţă de podea) se păstrează o porţiune de tencuială (lungă de 2,50 m şi lată 0,30 m) realizată dintr-un mortar alb cu urme de praf de cărămidă, având un aspect grăunţuros. Tencuiala are o grosime totală de 3,5 cm, fiind dispusă pe două straturi”. Iar în concluzie cei doi afirmă: „Se are în vedere prelevarea tencuielii pictate din camera „L” , cu ajutorul unui restaurator de frescă, precum şi demararea unor lucrări de conservare primară a structurilor deteriorate”. Iată deci că pictura murală fusese descoperită încă din anul 2008!

CÂTEVA EXPLICAŢII: În anul următor I. Piso, fiind practic pensionat de la Universitatea Babeş-Bolyai, nu a mai participat la săpăturile din Sarmizegetusa, drept pentru care obiectivul a rămas neatins. Dar iată că în toamna aceluiaşi an conducerea universităţii decide să-i prelungească lui I. Piso activitatea, cu tot votul contrar exprimat de Catedra de Istorie Antică şi Arheologie, din care dl. Piso făcea parte. Mai mult chiar, în februarie 2010 el este repus şi în funcţia de director al Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei printr-o decizie judecătorească de-a dreptul halucinantă, care anulează până şi nota proastă (echivatată clificativului „insuficient”) dată de o comisie de experţi în arheologie şi mulzeologie a Ministerului Culturii. În calitate de director al muzeului el semnează cu subalternul său D. Alicu transferul şefiei şantierului în favoarea sa şi în vara anului 2010 I. Piso şi colaboratorii săi se lansează în săpături de amploare la Sarmizegetusa (fondurile au fost de 90.000 RON!). Cu toate acestea încăperea cu fragmente de pictură murală a fost ţinută la păstrare. De ce a fost scoasă acum de la naftalină?

I. Piso este „omul săptămânii”, aşa titrează luni 25 iulie o gazetă intitulată Cluj-am.ro. Eu i-aş parafraza spunând că este „agitatul săptămânii”, căci îl vedem pe toate posturile şi în toate ziarele luptând ca un războinic al luminii şi al dreptăţii împotriva proiectului Roşia Montană. Cu patriotică mânie dl. Piso s-a ridicat împotriva deciziei unanime a Comisiei Arheologice, care a descărcat de sarcină arheologică o parte din Masivul Cârnic, precum şi împotriva Grupului Independent pentru Monitorizarea Patrimoniului Cultural din Roşia Montană, care a produs recent un raport critic, dar a cărui concluzie ultimă este că singura soluţie viabilă pentru salvarea patrimoniului din regiune este demararea lucrărilor de exploatare minieră. Candid ca „Albă ca Zăpada” dl. Piso şi ortacii săi acuză pe unde apucă grupul că este finanţat de R.M.G.C., fără a pomeni că în realitate organizaţia condusă de el şi intitulată „Fundaţia Culturală Roşia Montană”, este sponsorizată de miliardarul George Soros, ale cărui speculaţii pe piaţa extracţiei de aur au ţinut capul de afiş în presa financiară a ultimelor luni. De fapt cruciada împotriva R.M.G.C. este foarte profitabilă nu numai pentru finanţatorul american ci şi pentru trepăduşii săi autohtoni, căci dacă cineva încearcă să te pensioneze conform legii, sau nu-ţi mai prelungeşte mandatul managerial pe motiv de proastă gestionare, te poţi oricând erija în victimă a imperialismului decadent.

Ajungem astfel la principala ţintă a atacurilor din ultima vreme a domnului Piso, ministrul culturii Kelemen Hunor. Acuzat ba că ar fi implicat în afaceri oneroase privind restaurarea faţadei muzeului din Cluj, ba că ar fi „vândut” Roşia Montană, în realitate ministrul se face vinovat de pensionarea domnului Piso de la muzeul clujean şi implicit din funcţia de director. Preavizul expiră în 8 august şi nu prea văd ce ar mai putea invoca în instanţă cel vizat, din moment ce a împlinit de mult vârsta limită pentru pensionare. Conform legii învăţământului acelaşi tratament trebuia să i se aplice începând cu semestrul II al anului şcolar 2010-2011, dar în mod inexplicabil conducerea universităţii clujene sfidează şi legea şi ministerul şi avizul colegilor de specialitate, prelungind activitatea pensionabililor.

CONCLIUZII: Pensionarea este un mare catalizator de energii. Cum primeşte omul preaviz, cum devine foarte activ şi, minune, face şi o „mare descoperire arheologică”. Din punct de vedere strict profesional fapta este gravă, căci nici un arheolog responsabil nu abordează un obiectiv despre care ştie că necesită intervenţii urgente de conservare, dacă nu are asigurate mijloacele salvării monumentului în cauză. Din păcate pentru unii publicitatea este mai importantă decât deontologia profesională. În ultimii doi ani, împreună cu mai mulţi colegi de la muzeul din Cluj şi din Sarmizegetusa, am sesizat în mod repetat Comisia Arheologică şi Ministerul Culturii asupra situaţiei dezastruoase a şantierului arheologic Sarmizegetusa romană. Obiectivele săpate în ultimii 30 de ani au rămas în bună parte nepublicate. Monumente importante, cum este forul traianic al oraşului, nu au fost nici măcar consolidate, darămite restaurate. Pe drept cuvânt vizitatorii, care nu văd decât nişte mormane de pietre, pleacă total nemulţumiţi de acest sit. Am cerut de mai multe ori stoparea săpăturilor frenetice din ultimii ani şi folosirea fondurilor din partea statului român pentru publicarea şi restaurarea monumentelor deja cercetate. Conform legilor în vigoare am cerut chiar predarea către colaboratorii mai tineri a documentaţiei de săpătură de către cei care o deţin de mai bine de 20 ani, fără să o publice. Nu am primit nici un răspuns, drept pentru care am decis să fac publică situaţia gravă a ruinelor romane de la Sarmizegetusa. După mai bine de 20 de ani de management dezastruos a şantierului arheologic din partea domnului Piso (printre altele şi „groparul” Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei) ar fi timpul ca autorităţile locale şi centrale să ia atitudine. Domnilor şi doamnelor vă rog: „OPRIŢI MASACRAREA SARMIZEBGETUSEI ROMANE”.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Derapaje prin presă, Țara bizonului liniștit și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la O DESCOPERIRE ARHEOLOGICĂ VECHE DE TREI ANI DEVINE ŞTIRE DE SENZAŢIE ÎN ULTIMELE ZILE! CRONICA UNUI FALS MEDIATIC (Cum umblă Piso cu tencuiala vopsită)

  1. Iancu Motu zice:

    Jos pălăria Sandule!

  2. Cum, mă inviți ?
    Oare nu vin eu în fiecare zi în vizită la tine ?
    Mă duc să-mi aduc televizorul de la reparat și apoi stăm pe îndelete de vorbă.

  3. Vasile Gogea zice:

    Cred ca in acest caz avem doua „probleme”: una, „agitatia” (cum spunea chiar autorul articolului) de la suprafata, si, a doua, „inghetarea” din adincimea sit-ului. Dar, s-ar putea sa avem si o „ciocnire” intre doua „dedesupturi”, care nu se afla deloc in sit!
    As vrea sa-mi pastrez respectul pe care il port profesoruli Piso, fara „restaurari”!

    • Sare'n Ochi zice:

      de acord cu tine – sunt mai multe „dedesubturi”.
      ramane, totusi, incalcarea eticii profesionale si infaptuirea unui fals public. ce justifica falsurile si inducerea in eroare a publicului?

  4. eumiealmeu zice:

    am plecat noi la un moment dat prin tara, sa ne cunoastem tara, sa nu fim stupizi / iesim mai des afara decat in tara. si ne/am oprit la Sarmi… nimeni nu ne/a bagat in seama, nimeni nu ne/a dat un pliant, nimeni nu ne/a raspuns la intrebari. aveam reportofonul la mine, imaginandu/mi ca pot face chiar un reportaj. cat de credula am putut fi. cum au vazut reportofonul, s/au topit.
    asta este, stiu mai multe despre vestigiile Israelului şi ale Greciei decat despre ale noastre.
    Piso/iaşul are labute murdare…
    revin.

  5. Pingback: O DESCOPERIRE ARHEOLOGICĂ VECHE DE TREI ANI DEVINE ŞTIRE DE SENZAŢIE ÎN ULTIMELE ZILE! CRONICA UNUI FALS MEDIATIC (Cum umblă Piso cu tencuiala vopsită) | Minerit Rosia Montana

  6. noradamian zice:

    Sare-n ochi, prieteni, salut! Dacă dl. Ioan Piso îşi sapă de bună voie, pentru câţiva bănuţi în plus, onoarea si credibilitatea, n-are creditul necesar ca să apere mari cauze si proiecte. Păcat 😉

  7. Nu mă pricep la lucrurile astea deci, nu mă bag.
    L-am văzut o dată pe d-l Piso la tele şi am văzut ce-i poate pielea. Bine a spus Nora.

    ps. zambilicul era adresat lui eumiealmeu pt afirmaţia că a început să cunoască mai bine ruinele din Grecia sau Israel decît cele din Ro. Sînt în aceeaşi situaţie. 🙂

  8. Alexandru Diaconescu zice:

    Catre Vasile Gogea
    Exista desesubturi multe si urat mirositoare, dar ele se afla chiar in sit. Pe moment prefer sa le trec sub tacere.
    Catre eumiealmeu:
    Imi pare rau sa aflu ca la Sarmizegetusa nu era nimeni. Oricum, cu tot talentul unui ghid entuziast, starea sitului este departe de a „spune” ceva vizitatorului. Este deci firesc sa stiti mai multe despre siturile antice din Grecia, Turcia, Italia sai Israel (la care as adauga Croatia, Albania si Bulgaria, ca sa nu pomenesc tari ca Ungaria sau Austria unde ruinele romane sunt la mare cinste si se bucura de zeci de mii de vizitatori). Intr-adevar noi romanii suntem unici in Europa (a se vedea autostrada Transilvania), facem ce facem si transformam cele mai nobile initiative in fapte derizorii. Ca sa ma intelegeti mai bine imi permit sa va trimit un PDF al cartii mele despre forul Sarmizegetusei (editia de 200 exemplare este epuizata). Cum nu stiu cum sa o fac direct ma voi adresa lui Victor Lungu.
    Al. Diaconescu

  9. Bună, din nou !

    Domnul Piso nu este singurul pensionar care procedează astfel . Singura deosebire, care nu-i face cinste, este că a mințit într-un mod ordinar sau, poate, omul a uitat. De la o vârstă, se mai întâmplă.
    I-aș da Preafericitului Patriarh Daniel și Ministerul Culturii și pe cel al Turismului. Ar face treabă bună. Mergeți în mănăstiri și o să vedeți pliante, DVD-uri , grădini îngrijite și un pat cu 100 lei.

  10. Greva_fiscala zice:

    Infioratoare asemanarea! Sigur nu vorbiti cumva de „distinsul” si „onorabilui” Iosif Wiehman? Pensionar si el, saracu, dar fara stare de hodina, decoperitoriu si el pe meritele altora!

  11. bazel09 zice:

    Da ❗ Nu ma mira procedura omului. Tipic romanesc….si ca un bugetar ce se preteaza.

  12. de ce să se pensioneze?
    lăsați directorul muzeului de istorie să fie el însuși un exponat.

  13. Alexandru Diaconescu zice:

    Mai mulţi colegi mi-au trimis pe mail o serie de remarci, pe care le puteau face la fel de bine direct pe blog sub protecţia unor pseudonime. Rezum aici obsevatiile lor:
    1. Daca I. Piso este un mare apărător al monumentelor istorice, aşa cum pretinde el, de ce nu a suflat o vorbă despre distrugerile recente de la Sarmizegetusa dacică? Pentru că nu vrea să-l supere pe marele său susţinător, domnul Moloţ, preşedintele Consiliului Judeţean Hunedoara. Ceea ce-i uneşte pe cei doi este adversitatea faţă de Marius Oprea, cu care sunt ambii în conflict.
    2. Dl. Grapini este un adevărat specialist, dar în restaurarea obiectelor de lemn şi nu are o pregătire specială în ceea ce priveşte pictura murală şi tencuiala. Totuşi eu îi urez succes, căci ar fi păcat ca şi acestă bucată de tencuială să aibă soarta celei din forul traianic al coloniei (aedes fabrum), care fiind lăsată la faţa locului s-a năruit după prima ploaie. Ea a rămas doar în memoria plăcii fotografice.
    3. Faptul că la Sarmizegetusa nu era nimenea să facă ghidaj este o întâmplare, cauzată probabil de detaşarea personalului de specialitate în ultimele două luni la săpăturile de salvare de la autostradă. Colegul Gică Băeştean, doctor în istorie, stă la dispoziţia tuturor celor care doresc să facă un reportaj. El a şi realizat recent un tur virtual al principalelor monumente din acest sit (a se consulta: http://muzeu.geomatic.ro/sectii/sarmis/sarmi_virtual/1/1_intrare.htm). Personal recomand articolul lui Ciprian Rus din FORMULA AS (anul XXI, nr. 951, ianuarie 2011, p. 22-23), intitulat „Istorie în livada cu meri. Roma de la poalele Retezatului”, care redă obiectiv situaţia ruinelor de aici.
    Nici eu nu le cânt în strună celor ce critică situl cu orice preţ şi eu însumi am încercat să contribui la popularizarea sa cu o carte pe care în câteva zile o voi publica şi pe internet, pierzând speranţa că autorităţile locale sau centrale ar finaţa retipăriea ei (a apărut în numai 200 de exemplare). Ceea ce deplâng este lipsa unor restaurări şi reconstituiri la faţa locului, care să facă situl mult mai elocvent pentru publicul larg şi mai atractiv pentru turişti. În mai bine de 20 de ani de când acest sit este condus de dl. Piso nu s-a făcut nimic în această privinţă, pentru că pe el nu l-a interesat popularizarea ruinelor Sarmizegetusei (şi nici măcar publicarea ştiinţifică a săpăturilor), ci doar gloria personală. De altfel s-a făcut mult mai cunoscut făcând tărăboi pe tema Roşei Montane decât scriind în domeniul istoriei antice şi al argheologiei.

    • Sare'n Ochi zice:

      Lucrarile la parcarea de la intrarea in cetatea dacica Sarmizegetusa Regia s-au facut fara autorizatie si fara supraveghere arheologica, „vestigiile posibile fiind compromise”, se arata in raportul comisiei de ancheta, citat de Mediafax. La inceputul lunii iulie, o delegatie a Comisiei Nationale de Arheologie a descoperit ca portiune de 30 de metri din zidul de vest al cetatii dacice a fost afectata de lucrarile executate de o firma privata pentru amenajarea unei parcari. Potrivit informatiilor, un utilaj nesupravegheat de specialisti a excavat pamantul pana la aproape o jumatate de metru distanta de Poarta de Vest a sitului monument UNESCO, aflat in Muntii Orastie.
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-9636628-raportul-comisiei-ancheta-lucrarile-parcarea-sarmizegetusa-regia-facut-fara-autorizatie-vestigiile-fost-compromise.htm
      * Pe scurt, raportul comisiei de ancheta releva faptul ca lucrarile efectuate nu detin autorizatie, s-au desfasurat fara supraveghere arheologica, vestigiile posibile fiind compromise
      * Amplasamentul parcarii se afla in imediata vecinatate a zidurilor antice ale cetatii dacice, in zona 1 de protectie, conform Planului Urbanistic Zonal, cu interdictie pentru orice lucrari de construire, fiind intr-o pozitie extrem de vulnerabila pentru monument.
      * Lucrarile au continuat dupa emiterea somatiei de catre Directia Judeteana de Cultura si Patrimoniu National Hunedoara, iar Primaria comunei Orastioara de Sus nu si-a exercitat controlul propriu, neluand nicio masura fata de executarea lucrarilor neautorizate.
      * Lucrarile erau facute in baza unei autorizatii de construire emisa ilegal, in iunie 2005, neexistand o expertiza tehnica la baza si nici acordul Inspectoratului Judetean in Constructii Hunedoara. Mai mult, lucrarile nu au fost anuntate Inspectoratului Judetean in Constructii Hunedoara.
      * Toate lucrarile efectuate atat in baza autorizatiei de constructie emisa in 2005, cat si celelalte lucrari fara autorizatie sunt ilegale, nesolicitandu-se prezenta arheologilor pe parcurs, in vederea efectuarii raportului necesar de descarcare de sarcina arheologica
      * Deoarece prin executarea parcarii a fost afectat iremediabil situl arheologic pe adancimea de doi metri, Directia Judetena pentru Cultura si Patrimoniu National Hunedoara a solicitat Ministerul Culturii si Patrimoniului National formarea unei comisii de experti din partea acestui minister pentru evaluarea pagubelor. De asemenea, raportul va fi analizat de catre ministerele de resort, care vor propune sanctiunile ce se impun in aceasta situatie

  14. Zoly zice:

    Domnilor din pacate situatia este aceeasi peste tot in tara la marile situri arheologice. hai sa ne uitam la Napoca……………… care practic nu exista pt. vizitatori sau pentru cei care doresc sa o cunoasca si acolo se pot face lucruri frumoase. Potaissa la fel.
    Eu vizitez cel putin o data pe an Ulpia Traiana si mereu vad acolo hoti de piatra…………mereu e la fel.Ce mi-a placut ultima data: era frumos cosit si nu era mizerie in schimb aceleasi panouri ff.invechite care nu aduc nici o informatie. Nu aveti un Ghid acolo asta e drept. La Porolissum nu se mai fac cercetari Arheologice se fac tabere pentru ARHEOMANI SI ARHEOBETIVI chiar ARHEODROJDERI. Acolo exista macar un ghid de multi ani care isi face treaba bine. La Apulum in schimb lucrurile au inceput sa se miste in ultimul timp si e de bine.
    Peste tot in Tara munca de zeci de ani a unor oameni se duce pe apa sambetei. „Nu uitati domnilor colegi ca arheologia nu o practicam ca ne place noua in primul rand ea este meseria noastra si trebuie sa o facem cat mai bine, arheologia este o stiinta noi cercetam si studiem nu ca sa fim noi mai destepti ci ca sa scriem cuvant cu cuvant istoria tari noastre.cercetarile noastre trebuie sa fie la urechile omului de rand mereu „. Din pacate se sapa destul in tara dar nu se publica mai nimic………….
    AM SA REVIN CU COMENTARII

  15. ArheoTip zice:

    Falsul intelectual si incalcarea deontologiei profesionale de catre cei doi (Piso-Tentea) este foarte grav!!! Cred ca trebuie sesizata Comisia de Arheologie, Minisaterul Culturii, Directia Arheologie si mai ales Miniastrul Culturii!!! Trebuie facut asta neaparat si cu scandal cat mai mare pentru ca este foarte grav!

  16. Pingback: O descoperire arheologică veche de trei ani devine ştire de senzaţie în ultimele zile! Cronica unui fals mediatic (Cum umblă Piso cu tencuiala vopsită) | NapocaNews

  17. Zoly zice:

    Revin…………
    eu nu vreau sa dau in nimeni , da nu inteleg de ce trebuie cu scandal mereu la noi in tara ………..
    vinovati sa plateasca ………… ce ziceti de absolventi de istorie care sapa in voia domnului cat vreau si unde vreau si nu le are nimeni treaba fara autorizatii fara nici un act legal………
    ce ziceti de oameni care nu au nici masteratul dat si ei participa la sesiuni de rapoarte prin tara cu ecuson de doctor………… CE COMISIE DE ARHEOLOGIE CE MINISTER? nu se vede ca traim in tara nimanui………..Ar trebui sa lasam toti prostiile si sa incercam sa ne revenim toti arheologi din tara ………..prea avem figuri si interese toti si nu mai suntem asa bine priviti.in fiecare muzeu din tara sunt tabere si multe certuri …… nu prea mai are lumea incredere in noi si in ce facem……….

  18. Beitriu zice:

    Inteleg din acest post ca ca fresca anuntata ca fiind descoperita anul acesta a fost descoperita acum 3 ani. Dar daca stau si compar dimensiunile frescei din 2008 cu cele anuntate in 2011 observ ca este o diferenta. Inseamna ca ori au descoperit o bucata mai mare decat inregistrasera in 2008 ori e alta fresca. Dar si intr-un caz si in altul, este ceva nou. Altfel, aplicand aceeasi logica ar trebui sa nu se mai anunte ca au mai recuperat o bratara dacica de aur fiindca oricum mai fusesera si altele descoperite… Tot din acest post inteleg ca e o mare problema ca sa ai sponsorizare de la Soros dar e absolut sanatos sa ai de la RGCM. Este adevarat ca aceasta observatie vine de la un arheolog care nu a lucrat la Rosia Montana nici macar o campanie, desi este specialist in epoca romana. Si mai inteleg ca orice decizie a Comisiei Nationale de Arheologie (care reprezinta doar niste nume alese de minister tocmai ca sa faca ce li se spune, atunci cand se intampla sa fie convocati) se constituie intr-un act de o nobila si inalta ratiune stiintifica. E uimitor cum conservationismul functioneaza doar cand sunt interese personale (OPRIŢI MASACRAREA SARMIZEGETUSEI ROMANE! – apropos, corectati enuntul din post!), in rest, dezvoltarea economica (Rosia Montana) este mult mai importanta… Este trist sa vad toate acestea. Si mai ales e trist sa vad ca rafuielile personale ale prezentului afecteaza oamenii din trecut, cei pe care se presupune ca arheologii ar trebui sa-i studieze.

    • Sare'n Ochi zice:

      inteleg din acest comentariu ca nu prea ati inteles nimic. falsul este fals si nu se masoara cu rigla si cu compasul, ci cu obrazul gros. de unde aveti dimensiunile, nu cumva din raportul publiocat? s-au mai dat publicitatii si alte dimensiuni (poate ne dati si noua aceste noi dimensiuni care sa va justifice comentariul)? de asemenea discutia nu este nici despre Soros nici despre RGCM (desi intotdeauna cei sponsorizati de Soros urla ca din gura de sarpe ca altii ar fi sponsorizati de catre RMGC) – ci despre un fals si despre tentativa ca prin acel fals un individ sa se perpetueze in functii. deci: discutam despre FALS, UZ DE FALS, INDUCEREA IN EROARE A OPINIEI PUBLICE. ma gandesc c-ar fi timpul si pentru un denunt penal.

  19. ribelalu zice:

    Nu prea sunt expert in domeniu dar ma intreb si eu ca ala mai naivul: descarcarea arheologica a unui sit (sau loc) nu a fost inventata (de altii, nu de romani) tocmai pentru…a se descarca arheologic un sit dupa ce a fost explorat si valorificat cum se cuvine?
    Pai cine isi inchipuie ca un muritor de rand va vizita galeriile alea de acum 2000 de ani inseamna ca e mai naiv ca mine. Le pica in cap minerilor galeriile astea moderne, facute cu utilaje robotizate, dar alea facute atunci.
    In plus, oare ungurii si austriecii si romanii, stapanitorii si exploatatorii resurselor de la Rosia Montana, au lasat galeriile alea romane asa cum au fost parasite la retragerea aureliana? Le-au facut harcea-parcea si nu le-a mai trecut prin cap sa ia aprobari de la tot felul de comitete si comisii, si nici nu s-au mai judecat ani de zile prin tribunale.
    In ultimul rand, am inteles ca a fost descarcata de sarcina arheologica doar o parte a masivului Carnic (si anume cea care nu prezinta interes arheologic) si nu tot masivul asa cum acrediteaza unii ideea. Ca nu au avut nici timp si nici tehnologie anticii aia sa impanzeasca muntele de galerii. Probabil au scormonit si ei pe ici pe colo iar ceea ce a ramas de pe urma lor pana in zilele noastre se va conserva. 70 de milioane de dolari nu a visat toata arheologia noastra sa primeasca si ei vor fi directionati unui singur scop: conservarea si valorificarea arheologica a artefactelor din Rosia Montana.
    Eu cred ca aceasta batalie intre specialisti se duce mai mult din invidia celor care au ales tabara gresita (adica cu mai putini bani). Ei stiu ca e o paine de mancat acolo si unii prefera painica neagra, mucegaita si sigura pe care o mananca deja. Pentru ca daca pierd locul, ceilalti vor manca cozonac candian iar ei vor trece la mamaliga cu ceapa luata din pensie.

  20. Alexandru Diaconescu zice:

    Catre „ribelalu”
    Daca nu sunteti expert in domeniu, va felcit pentru ca ati reusit sa surprindeti esenta si dedesupturile afacerii si in privinta valorii reale a galeriilor si in ceea ce-i priveste pe cei implicati.

  21. Si cand te gandesti ca domnul Ioan Piso ne invata cum e cu deontologia pe noi cu cea timp in urma…Cu stima, Valentin Roman (www.adevaruldespredaci.ro)

  22. Rodica zice:

    Aș dori să văd inscripția cu zeul palmyrean,Yarhibol. Y, îl formează capetele gemenilor, ca-n tăbl. de la Sinaia. Arhi=mare, superior,Bol=Bal, Bala, de unde vine numele de bolochi, vololohi, vlahi. Y Arhi Bol,ar însemna, Marea Bala, Bela și gemenii, treimea venerată de geto-daci, simbolizată prin, leoaica și gemenii,( nu lupa capitolină), găsită reprezentată în relief, la Sarmisegetuza.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.